welcome

TERIMA KASIH KERANA SUDI MENINJAU KE BLOG SAYA. INI ADALAH BLOG PERIBADI TIDAK ADA KAITAN DGN MANA-MANA PERTUBUHAN. MOHON MAAF JIKA ADA ANTARA TULISAN SAYA YG MENYINGGUNG MANA-MANA PIHAK. KESILAPAN TERSEBUT ADALAH TIDAK DISENGAJAKAN. TEGURAN ANDA AMAT DIALU-ALUKAN. AKHIR KATA, TERUSKAN MEMBACA KISAH YG TERPAPAR, YG BAIK JADIKAN TAULADAN, YG BURUK JADIKAN SEMPADAN. TERIMA KASIH! ('',)

Monday, January 9, 2012

Sekadar Renungan-part#1

Bismillahirrahmanirrahim...

Tak tahu dari mana nak mula..semuanya berlaku secara tiba2..atas izinNya jua...

Pada suatu hari seorang perempuan biarlah saya namakan dia sebagai -gadis X telah add sy dlm lmn web sosial Facebook. Dia add saya sbb nak tahu cerita saya tentang satu isu yg kebetulan sy beri komen n dia membacanya. saya terima perkenalan itu dengan senang hati.

Kami berbual melalui private message shj sbb x mahu diketahui oleh orang lain. malam pertama, perbualan kami mmg berkisar tentang isu dlm fesbuk itu saja... n sedikit sbyk saya mula tahu tentang dia.

Hari kedua, kami berbual lagi. dia mula bertanyakan soalan2 (dgn memberi contoh) beberapa hal yg saya kategorikan sebagai masalah remaja yg lebih tepat lg masalah sosial muda-mudi zaman ini. dari situ sy dapat agak bahawa sbnrnya contoh yg dia berikan itu adalah dirinya sndiri...

Hari ketiga -soalan dia adakah boleh menipu untuk menutup keaiban diri sendiri? saya jwb tidak. mmg x baik mendedahkan keaiban diri apatah lg keaiban org lain. tp perbincangan kami pd mlm sebelumnya tidaklah mendedahkan keaiban sesiapa kerana soalan2 yg ditanyakan lebih kpd hukum n saya rasa dia ada niat untuk memperbaiki dirinya sendiri. entah mcm mana akhirnya soalan dia yg seterusnya menjerat dirinya sndiri. mmg sah. apa yg dia ceritakan pd mlm sebelumnya adalah dia.. tak perlulah sy ceritakan apakah pertanyaan2nya itu.

Sebenarnya inilah kali pertama sy berjumpa dgn golongan mcm ni secara realiti. selalu tgk kt tv je.rupan2nya betul2 terjadi. dia mintak nasihat saya n saya cuba beri nasihat berpandukan hadis2 n ayat quran yg saya baru baca...saya dpt rasakan dia seorang yg lembut hati n mmg ada niat utk memperbaiki diri. cuma sy tak pasti setakat mana keseriusannya.

Hari ke empat. dia bg tahu saya yg dia dah berhenti buat perkara2 yg sy nasihatkan dia supaya dia berhenti. semoga dia berhenti terus n istiqamah. stiap mlm sy doakan semoga Allah membukakan pintu hati adik ini agar terus meninggalkan segala bentuk maksiat yg dia telah lakukan, bertaubat n mencari sinar ke jalan yg lurus. kadang2  timbul jugak rasa kasihan pd adik tu sbb terpedaya ngn tipudaya dunia ni...umurnya sgt muda n saya percaya dia juga sgt cantik.

Sy rasa semakin semangat utk membantu dia....doakan saya n dia... aminn.. InsyaAllah..

1 comment:

CikSembang said...

semoga dipermudahkan jalan utk dia