welcome

TERIMA KASIH KERANA SUDI MENINJAU KE BLOG SAYA. INI ADALAH BLOG PERIBADI TIDAK ADA KAITAN DGN MANA-MANA PERTUBUHAN. MOHON MAAF JIKA ADA ANTARA TULISAN SAYA YG MENYINGGUNG MANA-MANA PIHAK. KESILAPAN TERSEBUT ADALAH TIDAK DISENGAJAKAN. TEGURAN ANDA AMAT DIALU-ALUKAN. AKHIR KATA, TERUSKAN MEMBACA KISAH YG TERPAPAR, YG BAIK JADIKAN TAULADAN, YG BURUK JADIKAN SEMPADAN. TERIMA KASIH! ('',)

Friday, November 12, 2010

cerita menggigil dalam feri

Pada satu tarikh yang aku x ingat bila, dlm thn ni gak la kalu tak silap lepas jumpa member yang bernama yan, dan selepas menghantarnya pulang ke hotel, kami mcm beselah nak naik feri blk belah butterworth ni.. tunggu sikit punya lama..sampai ngantuk2 tunggu turn. entah tunggu turn ke tunggu feri pun x tahu. dekat kul 10 kete kami pun nek feri...kami ambik keputusan untuk tidak kuar dari kete...maleh ah. sejuk mlm2 ni...tp ramai gak la yang bertenggek di tepi dinding feri yang tingginya hanya paras pinggang.. atas skit pada pinggang...
Kebetulannya kete kami plak parking belah tepi sekali, so dptlah melihat dengan jelas manusia2 yg suka bertenggek di tepi tu tadi...dlm 10 minit mcm tu, feri pun dah dekat nk sampai ke jeti belah sini, dan aku yang tengahmemerhati keliling melihat gelagat orang memasuki semula kete, aku terpandangkan seorang lelaki Cina yang usia dlm 50 an dgn lajunya memanjat besi yg ada di tempatnya bertenggek td lalu terus terjun!!!!
Kejebushhh!!!! bunyi air laut ditimpa benda berat...Mata aku terus membulat lah...aku perati sekeliling... adalah warga negara nepal ke bangla yg turut bertenggek memandang2 sesama sendiri dan memandang ke bilik kecik tpt pekerja2 feri bersembang sambil isap rokok. Aku yakin depa nampak apa yang aku nmpak...
Pastu aku tnya laki aku...." Abg, nampak x org terjun sini td?" eh sebelum tu aku bgtau dulu ada org terjun...dia terperanjat gak dan terus melakukan reaksi mcm aku td (perati keliling)...Malangnya laki aku x nampak...boleh plak dia tanya balik."betul ke ayang ni?...aku dh hangin..betul lah..ni kes bunuh diri..x kan aku nak main2 plak... aku x pueh hati...utk mencari saksi kedua..aku pun turun kete dan terus tnya akak yg duk dlm kete yg parking sebelah aku..."Akak, akak nampak tak ada org terjun td..Cina" akak tu wat muka pelik..dan x percaya agaknya..dia pun tnya soalan yg sama mcm laki aku...pastu bleh plak dia suh aku pi bg tau kat pekerja feri tuh!!! aku ni yg dah menggigil ketaq lutut msk blk dlm kete..msh membulatkan mata menengok warga bangla td..aku tgk plak kt bilik pekerja tuh, diorg siap gelak2 lagi...aku x tau dah nak wat ape.. aku rasa lutut aku mcm nak tercabut. aku x berani bg tau sbb kang diorg pakat gelakkan aku plak. yelah, aku sorg je saksinya nti diorg kata aku menipu...mulut aku pun dah menggigil2...laki aku bape kali tnya soalan yg sama.."betoi ke ada org terjun?" aku bertambah hangin...x kan aku nmpk hantu plak. mmg sah2 lelaki tua Cina pakai baju bunga2 warna kuning, smbil syok2 isap rokok. Yg aku x phm kenapa dia terjun dgn tetiba je....at least jerit lah dulu ke hape bg org nmpk kan... dh aku yg nmpk x leh wat pe la....nasib la dia x dpt diselamatkan.  dlm keadaan aku mrh kt cina tua yg terjun depan aku tuh, kete kami pun bgerak keluar dari feri...tp ada 1 kete di barisan tgh yg x de pemandu..(patutnya mmg kete barisan tgh kuar dulu) aku dah suspek ni mesti kete org tua td aku suruh laki aku bgtau kat pekerja tu smbil pandu lalu. Laki aku pun jerit.."ada orang terjun tadi!!".. nk tau pekeje tu jwb ape, "X pelah biaq lah dia tiduq sat"...aku ngn laki aku pelik....brader ni sah x dgr..maybe dia ingatkan laki aku ckp mcm ni "Aada org tidoq tu!" lantak ko lah...aku ngan laki aku terus blah je blk umah..tp aku x ilang ketaq gi... masih x pueh hati dgn org tua tuh...untuk menghilangkan keketaran dan kemenggigilan aku tuh, aku call adik aku, bg tau dia...dia plak ckp," awk ni yeke org tuh? kang hantu sbb awk sorg je nampak. x pun kang dia ketuk pintu cari awk n tanya kenapa kau x selamatkan aku..." adik aku tu mmg hampeh!  
Esoknya aku tunggu2 gak berita psl org ilang ke, pasl org terjun laut ke, psl kereta x bertuan dlm feri ke...tp x de pun...so aku pun melupakanlah tragedi itu....

.Pesanan aku,1.  kalo ade yg nak bunuh diri, bg tau la org dulu, kalu x x la org wat x tahu jer...huhuhu...(kalu Islam leh gak aku sedekah Al fatihah..tp Cina, tak yah ler...)
2. jgn wat perangai pelik depan aku, aku x lyn....
3. rupanya dh byk org terjun feri tuh..kalu pihak feri tahu, depa akan patah balik selamatkan gak...(manalah aku tahu)..fakta td tu pun br seminggu ni je aku tau...
4. memang malanglah cina itu...sian ahli keluarganya...aku mintak maaf byk2 sbb x dpt selamatkan..huhuhu...


No comments: