welcome

TERIMA KASIH KERANA SUDI MENINJAU KE BLOG SAYA. INI ADALAH BLOG PERIBADI TIDAK ADA KAITAN DGN MANA-MANA PERTUBUHAN. MOHON MAAF JIKA ADA ANTARA TULISAN SAYA YG MENYINGGUNG MANA-MANA PIHAK. KESILAPAN TERSEBUT ADALAH TIDAK DISENGAJAKAN. TEGURAN ANDA AMAT DIALU-ALUKAN. AKHIR KATA, TERUSKAN MEMBACA KISAH YG TERPAPAR, YG BAIK JADIKAN TAULADAN, YG BURUK JADIKAN SEMPADAN. TERIMA KASIH! ('',)

Tuesday, November 30, 2010

Langkawi : suatu nostalgia(episod 1)

Aku mendapat tawaran belajar dimatrikulasi langkawi pd thn 2000. Masa ni aku dh pun blajar di kolej teknologi timur yg masa tu belum dipindahkan lg ke sepang. Kolej ni masih lg kt melawati, KL. Alhamdulillah aku mendapat kwn2 yg sporting giler..bkn lama pun aku kat situ sebulan je. Tetiba aku dpt surat tawaran melanjutkan pelajaran di matrikulasi Langkawi. Keluarga aku suh pegi. aku gi je la..member2 di KTT sedih plak (sedih ke?)sbb baru je depa celebrate birthday aku. Cayolah..Depa mmg perancang party yg berjaya sbb wat surprise tanpa aku syak apa2. (Sebenarnya aku ada syak gak tp xtau ape dia sbb diorg seme berkelakuan aneh masa tu)..hohoho.. Mlm tu depa ajak aku turun kat playground, oh lupa nk bgtau masa ni kolej kami sewa aparment dkt Desa view Tower. kami duk serumah la seramai bape bls org. umahnya mmg besar gila mmg sesuai dijadikan asrama. dgr kata siti nurhaliza pnh gak duk situ dulu tp ntah ye ke tak aku pun x tahu. Sambung citer...aku pun ikut la depa..dlm hati ada hairan sikit..pehal plak diorg ni melepak mlm2 kat sini. cari pykit sungguh. watnya ada binatang spt Cik U ke sape susah...tp aku ikutkan ajer..rupa2nya diorg wat surprise kat aku..kitorg siap main selek2 eh sapu2 krim kek kt muka sambil terjerit mlm tu..ada gak takut kene tegur ngn guard atau pun 'Guard" lain..huhu..maklumla rumah tepi hutan. wat keje memalam plak tu. risau je ada yg turut sama menumpang jerit dgn kami ...mmg selonok lah..tq kwn2..korg mmg best!!

Dua hari pastu barula surat ke langkawi aku pun sampai. aku teruja gak sbnrnya.. smpai xleh nak fokus dh dlm kelas sbb asyik fikir psl langkawi..heheh..sampai lecturer tanya aku pun aku bg jawapan ntah ape2..pdhal sblm tu akulah slh sorg pelajar kegemarannya utk disoal...(hahahahaha) agaknye la..sbb aku rasa aku slalu memberi jawapan yg tepat dgn kehendak soalan. tp kali ni, hancus..hihi..
esoknya, arwah ayah dan k.na aku pun dtg menjemput aku..slps berpeluk cium ngn kwn2 aku kami pun blk ke kampung utk bersiap2 ke langkawi plak..yg plg aku heran surat yg aku dpt tu hanya sekeping kertas jer..dokumen2 lain lgsung x de..musykil sungguh.mujur gak aku ada ramai kwn yg blajo matrik so depa la yg bg tau apa yg kene buat dan bwk. mak aku dan2 je buat baju plain utk pakai masa gi kuliah nti.

Hari yg ditunggu2 pun tiba. Arwah ayah, mak n k.na serta pemandu van yg ayah sewa serta sorg lg kwn dia pun bergerak menuju ke langkawi..masa tu mmg rasa jauh giler..di hujung dunia sungguh letaknya langkawi itu..napela diorg anto jejauh gitu..penin naik van lama2..kami pun sampai dan bermalam kt rumah seorg akak yg telah bermastautin di langkawi. akak ni asal org kampung aku gak..esoknya dia yg tunjukkan kolej matrikulasi ITTAR tu di mana..di Padang matsirat..Viewnya sgt indah..tak nyesal plak dtg sini..hihi...Biar aku terangkan lokasinya....berdepan dgn pantai...er..pantai ape ek,ntah la lupa plak..dihadapan kolej ada hotel KUB berhad sbb kolej ITTAR ni mmg asalnya bwh KUB. ntah sejak bila plak Kem. Pelajaran amek jd kolej matrikulasi. Sekeliling kolej pemandangannya lg cantik. belah kanan, ada airport dgn bangunan hotel helang jelas kelihtan. belah kiri kwsn kampung tradisional dgn sawah padi menghijau...korg dpt bygkan mcm mana kan???Subhanallah...asramanya plak kalu sekali tgk mcm bilik chalet, 2 kali tgk mcm resort, 3kali tgk mmg mcm asrama...hehe..sbb kain baju bersidai depan bilik, penuh!.

Masa pendaftaran, pihak pengurusan panggil nama sorg2 kami..erm masa tu senior kami dah ada. batch thn 1999  serta batch 1st intake thn sama dgn aku. yg thn 1999 tu mmg sah la tua setahun dr kami, yg 1st intake tu sebaya jer tp wat2 mcm tua gak..bagus la..kami mmg nampak muda remaja dn riang gembira....
Bila nama aku dipanggil, aku pun gi la dgn selambe membawa sekeping kertas td i.e surat dr kementerian. diorg pun pelik sbb surat dr kolej x sampai kat aku..aku lg x tau nape..akhirnya diorg bg aku form dan aku kn penuhkan la n bg dokumen2 yg bkaitan..(Sbb surat sekeping ni member aku asyik kenakan aku katanya surat jatuh dlm laut) ceh xde kena mengena langsung!selmt la sudah proses pendaftaran..kami pun dibawa ke bilik masing2..bab yg seterusnya adalah bab sedih2 sbb kn berpisah dgn keluarga..aku x nangis pun sbb dh bese berpisah..cuma sedih gak la sbb jauh sgt...kalu ade ape2 blaku dgn anak gadis yg lemah lembut ni mcm mane???

Aku ditempatkan sebilik dgn LIN. dlm bilik dh ada senior tiga org tp nama dh lupa la...Blok aku tu menghadap blok student lelaki cuma dipisahkan oleh plastik org wat khemah yg menutup blok kami tu..plajar ramai sgt kot sampai kena buat mcm ni..blok ade 4, dua yg menghadap satu sama lain. 3 blok utk pmpuan, 1 utk lelaki.. hujung aras ada bilik besar (dlm blk tu ada 2 lg bilik, ada sinki kt dapur gak). ada juga yg dijadikan rumah warden. student yg nk study dlm bilik ni pun dipersilakan....
erm..sampai sini je episod pengenalan...nti aku nak recall blk citer best semasa di langkawi nih. jeng..jeng..jeng..tunggu........

No comments: