welcome

TERIMA KASIH KERANA SUDI MENINJAU KE BLOG SAYA. INI ADALAH BLOG PERIBADI TIDAK ADA KAITAN DGN MANA-MANA PERTUBUHAN. MOHON MAAF JIKA ADA ANTARA TULISAN SAYA YG MENYINGGUNG MANA-MANA PIHAK. KESILAPAN TERSEBUT ADALAH TIDAK DISENGAJAKAN. TEGURAN ANDA AMAT DIALU-ALUKAN. AKHIR KATA, TERUSKAN MEMBACA KISAH YG TERPAPAR, YG BAIK JADIKAN TAULADAN, YG BURUK JADIKAN SEMPADAN. TERIMA KASIH! ('',)

Monday, December 5, 2011

Cicak...bunuh dapat pahala?


Dari kecil sering dimomokkan jika membunuh cicak terutamanya malam jumaat dan hari  jumaat dapat pahala. Teringat pula abang n adik saya memang suka memburu cicak.selepas dilastik cicak tergolek ke lantai cedera parah lalu maut..saya pula melarikan diri jika ternampak cicak. bila malam, sedang bersenang lenang di katil mahu tidur, ternampak anak cicak terkedek2 merayap di siling rumah, saya segera menghalau hingga hilang dr pandangan..

Sebenarnya ada kejadian yg menyayat hati dengan cicak..dulu kakak saya warden asrama sekolah menengah agama Al-basriah, kuala tembeling. walaupun rumah dengan sekolah sangat dekat, kakak saya tetap dilantik jd warden..suatu hari bilik warden hendak dipindahkan ke kawasan asrama perempuan, sy pula mengikut kakak saya itu mengemaskan barang2 di biliknya..sedang mengemas hendak dijadikan cerita, ada seekor cicak masuk dalam baju tp sy x perasan..setelah berada diluar bilik itu saya terasa ada benda merayap di dalam baju..terasa geli geleman lalu saya pun melompat2 utk mengeluarkan cicak berkenaan..tidak di sangka perbuatan sy itu di lihat oleh pelajar2 asrama lelaki!! hampeh sungguh mereka itu gelakkan saya..oleh sbb saya masa tu kecik lg..sy buat x tau je walaupun dlm hati malu giler...hampeh kan??..hahaha...

Sejak hari itu saya menyampah dengan cicak..benci dan geli...geli geleman!!! eiii...binatang no.1 yg paling sy tak suka...wekkkk!!!!rupanya ramai juga org yg benci dgn cicak dgn sbb ia binatang yg plg x tau malu..(suka terjun atas org, masuk dlm baju org, buang najis merata2...eii)..ada sekali dia boleh melepas atas nasi kawan sy yg baru je nak suap dlm mulut!! kurang asam betul!

setelah di cari2 n terbaca2 pasal cicak, sy terjumpa banyak hadis antaranya yg sy baca dr Ustaz Azhar Idrus:

"Sesungguhnya nabi menyuruh membunuh cicak dan menamakannya sebagai Fuwaisiq(penjahat kecil)"
-direkodkan oleh Muslim daripada Amir bin Saad daripada ayahnya

"Sesiapa yg membunuh cicak dengan sekali pukulan, dituliskan untuknya 100 kebajikan. Membunuhnya dengan dua kali pukulan, dituliskan untuknya kurang daripada yg pertama dan membunuhnya dengan tiga pukulan, kebajikannya kurang drpd yg kedua,"
-dilaporkan oleh Abi Hurairah dalam Sahih Muslim dalam Kitab Qatlul Hayyat

Ibnu Kathir merekodkan dalam kitabnya, Al-Bidayah Wa Nihayah, nabi menyuruh membunuh cicak kerana kisah Nabi Ibrahim. Sewaktu Nabi Ibrahim dibakar, semua binatang cuba memadamkan api kecuali cicak menghembus bagi memarakkan lg api itu.

Hadis di atas menjelaskan hukum membunuh cicak adalah sunat. Namun ia tidak dikaitkan dengan hari jumaat ataupun mana2 hari.

**tp yg saya x faham bila ada cicak berbunyi boleh pulak org kita cakap "betul kata cicak.." mana mereka dpt tu????kalau tau sila bg tau saya yer..

No comments: