welcome

TERIMA KASIH KERANA SUDI MENINJAU KE BLOG SAYA. INI ADALAH BLOG PERIBADI TIDAK ADA KAITAN DGN MANA-MANA PERTUBUHAN. MOHON MAAF JIKA ADA ANTARA TULISAN SAYA YG MENYINGGUNG MANA-MANA PIHAK. KESILAPAN TERSEBUT ADALAH TIDAK DISENGAJAKAN. TEGURAN ANDA AMAT DIALU-ALUKAN. AKHIR KATA, TERUSKAN MEMBACA KISAH YG TERPAPAR, YG BAIK JADIKAN TAULADAN, YG BURUK JADIKAN SEMPADAN. TERIMA KASIH! ('',)

Friday, December 23, 2011

untuk yang bernama LELAKI!!!


Seorang lelaki memberi pengaruh yang sangat besar kpd seorang wanita, begitu juga sebaliknya. Jika tidak masakan ada anak dara yang lari dari rumah gara-gara mengikut kata-kata kekasih. Tidak ada pulalah lelaki yang kehabisan wang ringgit gara-gara membayar utk girlfriend yg shopping bagai lupa dunia.

Lelaki barangkali memang tidak boleh hidup tanpa wanita. tp pelik juga jika ada lelaki yg sanggup membujang sampai ke tua akibat kecewa bercinta. Lelaki yg sudah menduda pula akan cepat saja mencari pengganti kadang-kadang hingga lupa kubur isteri masih merah basah.

Apa yang saya nak kongsikan di sini bukanlah tentang sebesar mana pengaruh lelaki terhadap wanita atau sebesar mana pula pengaruh wanita terhadap lelaki. Semuanya Allah jadikan untuk melengkapkan antara satu sama lain. Saling mencintai, saling menyayangi dan saling memberi untuk hidup aman dan tenteram hingga ke syurga.

Apa yang saya ingin kongsikan ialah betapa lelaki itu perlunya menjadi penasihat kepada wanita. Jika dilihat senario zaman skrg, ramai isteri mengabaikan perintah Allah terutamanya dalam soal menutup aurat. Saya ambil soal menutup aurat kerana ia perkara paling basic dalam Islam. Jika susah mengajar anak kecil solat, ia tidaklah sesusah mengajar mereka bertudung. Bertudung itu sangat mudah.


 Allah S.W.T. telah berfirman dalam Surah Al-Ahzab ayat 59: 

"Wahai Nabi, suruhlah isteri-isterimu, anak-anak perempuanmu, dan perempuan-perempuan yang beriman, supaya melabuhkan pakaiannya bagi menutup seluruh tubuhnya (semasa mereka keluar); cara yang demikian lebih sesuai untuk mereka dikenal (sebagai perempuan yang baik-baik) maka dengan itu mereka tidak diganggu. Dan (ingatlah) Allah adalah Maha Pengampun lagi Maha Mengasihani."


Jika diteliti ayat di atas, Allah memerintahkan Nabi yakni seorang lelaki untuk menyuruh wanita iaitu isteri2, anak2 dan wanita lainnya untuk menutup aurat. Allah tidak menyebut secara direct kepada wanita tetapi Allah  menyuruh seorang lelaki.

Begitu juga banyak hadis-hadis Nabi yang berpesan kepada kaum lelaki supaya menjaga dan menasihati wanita antaranya

Rasulullah S.A.W bersabda, "Dan terimalah pesanku untuk berbuat kebajikan kepada wanita-wanita kerana mereka itu dijadikan dari tulang rusuk yang paling bengkok iaitu yang paling atas. Jika kamu hendak luruskan nescaya kamu patahkan ia, jika kamu biarkan ia tetaplah dalam keadaan bengkok kerana itu terimalah pesanku untuk berbuat baik kepada wanita."

Rasulullah S.A.W bersabda, "Bertakwalah kepada Allah berkenaan dengan wanita. Sesungguhnya kamu mengahwini mereka atas amanah Allah dan di halalkan anggota sulit mereka dengan nama Allah. Kamu mempunyai hak ke atas mereka supaya tidak melayan sesiapa juga ditempat tidur kamu kerana ini tidak kamu sukai. Jika mereka berbuat demikian, pukullah mereka tanpa melukakan. Mereka mempunyai hak ke atas kamu berkenaan makan minum dan pakaian mereka menurut kemampuan."


Lelaki harus faham bahawa sememangnya mereka itu diciptakan untuk memimpin. Jika tidak mampu memimpin masyarakat sekurang-kurangnya pimpinlah isi rumah sendiri iaitu isteri dan anak-anak. Jika lelaki hanya membiarkan isteri berbuat dosa tidakkah terasa dayus atau paling kurang malu...memetik kata-kata Dato' Dr. Fadzilah Kamsah, "lelaki yang NORMAL akan suka jika isterinya memakai tudung". maka tidak mahukah kamu lelaki2 menjadi normal?? Ya..banyak lelaki yang sudah tidak normal skrg, bukan hanya tidak menegur kesilapan isteri malah lebih malang menggalakkan lg isteri untuk tidak menutup aurat, melarang isteri solat..(nauzubillah) dan segala bagai lagi kemurkaan terhadap perintah Allah.

Apa agaknya perasaan seorang lelaki jika ada lelaki lain memandang kecantikan isterinya hingga tidak berkelip mata? di mana rasa cemburumu wahai lelaki? saya tak rasa ada suami yang bangga..(jika ada suami bangga dunia mmg dah nak terbalik!) wanita yang Allah halalkan hanya untuk kamu, yg hanya kamu seorang yg boleh melihat dan meneroka kecantikannya, bagaimana boleh sanggup membiarkan lelaki lain menelanjangkan kecantikan isterimu sendiri??sungguh saya tak faham..pada saya lelaki mcm ni mmg tak boleh dibuat suami!! maaf lah..

Maka sesiapa yang bernama lelaki..tidak kiralah kamu seorang suami, seorang ayah, seorang abang, seorang adik, seorang anak, malah seorang datuk sekali pun, nasihatilah wanita2 kamu...jangan biarkan mereka menjadi penghuni neraka yang mana bahan bakarnya adalah wanita yg lebih tepat lagi mungkin isteri kamu, mungkin anak kamu, mungkin adik kamu, mungkin kakak kamu, mungkin ibu kamu, atau mungkin cucu kamu...dan jangan lupa bahawa kamu juga akan dipersoalkan tentang orang2 di bawah kamu kelak.

No comments: