welcome

TERIMA KASIH KERANA SUDI MENINJAU KE BLOG SAYA. INI ADALAH BLOG PERIBADI TIDAK ADA KAITAN DGN MANA-MANA PERTUBUHAN. MOHON MAAF JIKA ADA ANTARA TULISAN SAYA YG MENYINGGUNG MANA-MANA PIHAK. KESILAPAN TERSEBUT ADALAH TIDAK DISENGAJAKAN. TEGURAN ANDA AMAT DIALU-ALUKAN. AKHIR KATA, TERUSKAN MEMBACA KISAH YG TERPAPAR, YG BAIK JADIKAN TAULADAN, YG BURUK JADIKAN SEMPADAN. TERIMA KASIH! ('',)

Tuesday, December 6, 2011

Fakta Tentang Telinga


Sedapnya mengorek telinga..apa lg kalau telinga sudah gatal..tahi telinga terasa dh nak keluar..hihi.. baby sy kalau dikorekkan telinga, dengan pipi2 sekali senget...sedap betul gayanya...si abang pula takut kalau nak dikorekkan telinga..kadang2 sampai dh terkeluar warna kekuningan lendir pekat..terpaksa pula kepit kaki n tgn semata2 nk bersihkan telinga...itu cerita anak2 saya..

Sedar tak kita, sebenarnya tindakan mengorek telinga hanya akan menjejaskan kesihatan telinga sekaligus mengundang risiko kehilangan deria pendengaran. Ada juga yg menganggap korek telinga guna putik kapas itu selamat..(sy la tu)..belum lg guna benda2 keras n tajam macam besi, kunci n pin. Keras atau lembut semua itu sebenarnya tidak perlu sama sekali..

Buat pengetahuan semua, tahi telinga sebenarnya mempunya kelebihan sendiri iaitu ia bertindak sebagai pelindung daripada debu kotoran ataupun di masuki serangga.

Secara normalnya tahi telinga akan keluar sendiri tanpa perlu ada paksaan. Ia akan keluar sikit demi sikit memandangkan kulit telinga mempunya mekanisma yg akan membantunya keluar secara berterusan. Dengan adanya cara semulajadi ini, tahi telinga tidak perlu dikorek cuma perlu dibersihkan apabila ia sudah keluar dr telinga.

Tindakan mengorek telinga akan menyebabkan tahi telinga semakin terbenam, telinga melecet, dan x mustahil putik kapas tertinggal di dalam. Kita juga mungkin akan mengalami masalah gegendang telinga kemudian hari.

Tahi telinga ada yg lembut dan ada yg keras. Sebahagian besar orang asia mempunyai tahi telinga jenis yg kedua. Jenis ini bergantung pada faktor  genetik dan juga kandungan kandungan lemak yg terdapat dlm tahi telinga. Tahi telinga sebenarnya terdiri dr lilin telinga yg dipanggil serumen iaitu kelenjar yg dikeluarkan telinga.
Tahi telinga sememangnya kotor tp ia berfungsi sebagai pelindung.

Lendir n cecair yg ada di dalamnya akan menyekat kemasukan kotoran debu n serangga. Kerana itu kita dilarang mengorek telinga kerana kehilangan lendir tersebut akan menyebabkan jangkitan dek ketahanan yg rapuh. telinga yg sudah luka juga akan mudah dijangkiti bakteria n kulat.

Ada juga segelintir kita yg mempunyai masalah tahi telinga tidak keluar dgn sendirinya. Ini dikenali sbg keratosis obsturans. Berjumpalah doktor pakar kerana dia akan memberi ubat titis n menyedutnya dgn alat khas.
**sumber : Majalah Seri Dewi n Keluarga

Emm...mengurut telinga semasa membasuhnya dalam berwuduk mendatangkan manfaat. Ini kerana terdapat 73 titik akupunktur penting di telinga. Apabila diurut, aliran tenaga atau chi ke seluruh organ menjadi lancar. Bagi yg mengalami gangguan kesihatan terutama pesakit metabolik, jangan lupa mengurut telinga semasa berwuduk. InsyaAllah akan merasai manfaat meningkatnya kesihatan dan kesegaran.

Cara mencuci telinga seperti berikut:
1. basahkan kedua jari dengan air
2. ratakan air ke seluruh permukaan daun telinga sambil diurut lembut
Apabila melakukannya lima kali sehari semasa berwuduk, maka dalam sebulan kita akan mula merasai manfaatnya..

begitulah yg diajarkan Rasulullah kepada kita... Rasulullah sihat melalui wuduk, maka kita pun mesti mengikuti Sunnah baginda.

No comments: